Master of Art: потапяне в италианското изкуство

Всяка година с голямо нетърпение и ентусиазъм очакваме кино фестивала за документално кино Master of Art. Да споделим с приятели нашата страст към изкуството и да задоволим капризите на нашата любознателност е истинска радост. А в кино салона се ражда една магия, която само зрителите, там и тогава, могат да уловят.

Нетърпеливи да дочакаме тазгодишното издание на живо, което ще се проведе през месец април в арт кината в София, Пловдив и Варна, грабнахме 15 билета за онлайн изданието на фестивала в платформата Neterra. В домашния кино маратон дадохме предимство на филмите, свързани с италианските творци и произведения. Поради необичайната ситуация решихме да споделим нашите впечатления с една по-широка аудитория, не само с нашите обичайни съмишленици. Ще ги споделим с вас, надявайки се да ви помогнем в избора на филм. На нас харесаха всички.

Някак естествено ни дойде да започнем с филмите, свързани с киното. В „Клаудия, мистериозната“ научихме защо Клаудия Кардинале е била наричана „мистериозна“ и защо дълги години е била дублирана. Самата тя разказва как се въплъщава в различните роли и какво е да работиш едновременно за двамата режисьори, направили от Рим столица на световното кино.

Историята на Клаудия Кардинале допълва идеално филма, посветен на двамата режисьори гиганти в италианското кино – Федерико Фелини и Лукино Висконти. Във „Фелини срещу Висконти: дуел по италиански“ е описана една кино епоха, преминала под шапката на съперничеството на тези двама режисьори, създали невероятни шедьоври. Двамата режисьори са изключително различни, с различни виждания и идеи. Фелини, който произхожда от семейството на търговец, като малък мечтае да пътешества с цирк. Той създава филми, изпълнени с шумни сцени, необикновени персонажи и мълчаливи съновидения. Висконти е аристократ и произлиза от стар, благороден род. Той поставя постановки в операта и театъра, а филмите му са елегантни, мелодраматични и в тях акцентира върху красотата на образите. И все пак, при всички тези различия, има и много общо между тези двама създатели на мечти: любовта и отдадеността към киното.

След като надникнахме в „Чинечита“, придружихме Модиляни в бохемския Париж и присъствахме на срещите му с хората, оказали влияние върху неговото творчество. Заедно с изследователите открихме различните пластове на неговите забележителни картини.

На един дъх изгледахме „Бернини разказва Бернини“. Сякаш самият Джан Лоренцо Бернини ни поведе по стъпките си и ни разказа за своите вълнения и творчески въжделения. За ръка ни води неговият пряк наследник, Фабиано Форти Бернини, и това всъщност ни доближи толкова много до самия скулптор. Част от произведенията на Бернини сме виждали на живо в Рим и отново изживяхме емоцията от срещата ни с тях. Един след друг кадрите показват отблизо неговите шедьоври и разказват подробности за тяхното създаване. Наситен и личен, филмът ни накара да затаим дъх, когато Бернини се опита да убие собствения си брат. Пригответе се за едно вълшебно пътуване.

Снимки: Италия зад ъгъла

От Вечния град се преместихме в една от вилите на Андреа Паладио, архитектът, провъзгласен за „Баща на американската архитектура“ и повлиял творчеството на много други архитекти по цял свят. Филмът „Паладио: първият архитект звезда“ е хармоничен и балансиран също като творбите на архитекта. В магическата атмосфера на вилата на Паладио знаменити архитекти предават на своите ученици страстта към тази хармонична архитектура с идеални пропорции и баланс между цветове и светлина. Произведенията на Паладио бележат края на феодализма и зараждането на една нова култура във Венецианската република. Неговите къщи са в провинцията, без защитни ровове, стени и кули. Забележителни са църквите, които строи във Венеция, а Виченца е истински музей на открито, който задължително трябва да се посети.

Снимки: Италия зад ъгъла

В програмата на Master of Art има още няколко филма, свързани с италиански имена: „Верокио: скулптор и художник ренесансова Флоренция“, „Къща музей ди Стефано: пространството на мечтите“ и късометражният „Масимо Бартолини – черен кръг квадрат“. Тях си оставяме за физическото издание на фестивала. А дотогава емоциите от тези наситени срещи с италианското изкуство ще се успокоят, за да се отвори място за още. Със сигурност потапящите кадри на тези виртуозни филми са още по-въздействащи на голям екран. В очакване да можем отново да плануваме пътувания, за да видим поне някои от творбите на място, благодарим на Master of Art за възможността да се пренесем поне мислено в изтънчения, красив и хармоничен свят на италианското изкуство.

Абонирай се за

Италия зад ъгъла

Loading
Loading
Loading